Bloggat – Citrix ändrar licensiering

Publicerad 5 oktober 2020 i Blogginlägg av Markus Persson

Markus Persson, Advitum

Under 2019 offentliggjorde Citrix avsikten att transformera sin affärsmodell från traditionella licenser där man som kund äger licenserna och köper support och uppdateringar årsvis till en prenumerationsmodell där man hyr licenserna av Citrix.

1 oktober 2020 trädde dessa nya licensregler i kraft och i detta blogginlägg beskriver vi vad det innebär för dig som tidigare Citrixkund och vad du behöver tänka på.

Vilken förändring gör Citrix?

Citrix slutar sälja traditionella licenser för Citrix Workspace, Citrix Virtual Apps, Citrix Provisioning, Citrix Hypervisor och Citrix Virtual Apps and Desktops med flera från och med 1 oktober. Istället erbjuds dessa via ett prenumerationsavtal där man hyr produkterna.

Varför gör Citrix förändringen? 

Enligt Citrix genomförs förändringen till stor för att industrin som helhet är på väg åt en mer prenumerationsbaserad affärsmodell samtidigt som det innebär en hel del fördelar för Citrix kunder.

Vilka fördelar innebär förändringen för Citrix kunder?

Följande fördelar ser Citrix att förändringen innebär för dig som kund

  • Lägre investeringar “upfront”
  • Finansiell flexibillitet
  • Förenklad fakturering
  • Förutsägbara kostnader

Kommer Citrix även att genomföra samma förändring för nätverksprodukterna (Citrix ADC)?

Nej, inga sådana planer finns i nuläget.

Vilka påverkas av förändringen?

Befintliga kunder som vill utöka antalet användare i sin befintliga miljö “on-prem” måste köpa prenumerationsbaserade licenser istället för traditionella licenser. Det är inga förändringar i versioner.

Hur fungerar Maintenance och Support?

Maintenance och Support ingår i de prenumerationsbaserade licenserna.

Kan man förlänga sina traditionella licenser?

Ja, man kan köpa Maintenance och Support för sina traditionella licenser.

Vilka alternativ finns om man vill transformera/utöka sina traditionella licenser till den nya modellen?

Det finns flera olika alternativ (kontakta gärna Advitum för att diskutera just er situation)

  • Migrera traditionella licenser till Cloud-licenser
  • Migrera befintliga traditionella licenser till on-prem prenumerationsbaserade licenser (endast Q4 2020)
  • Utöka on-prem miljön med prenumerationsbaserade licenser på samma licensserver

Vilken är minsta kontraktstiden för prenumerationsbaserade licenser?

Minsta kontraktstiden är 12 månader

Innebär denna förändring att Citrix kommer att minska utvecklingstakten för on-prem erbjudanden?

Nej, i nuläget finns inga sådana planer

Kan man uppgradera traditionella licenser till en högre version?

Nej, från och med 1 oktober går det inte att uppgradera traditionella licenser

Har ni frågor kring dessa förändringar eller andra funderingar kring Citrix går det bra att kontakta Advitum.

 

 

Tillbaka till nyheter

Prenumerera på Advitums nyhetsbrev

Om du väljer att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du att erhålla information om vad som händer på Advitum, våra utbildningar och kundevent, nyttiga blogginlägg och viktiga produktnyheter. Självklart kan du säga upp din prenumeration med en enkel knapptryckning.