Pressmeddelande 18-03-12

Publicerad 8 mars 2018 i Nyheter

Advitum får stororder

Advitum är ledande i norra Europa inom teknologier för virtualisering inom IT-infrastruktur och har ett mångårigt samarbete tillsammans med robottillverkaren Yaskawa med svenskt huvudkontor i Torsås.

Tillsammans med Yaskawa har Advitum och leverantören Citrix tagit fram en lösning för att virtualisera Yaskawas globala IT-nätverk med syftet att öka tillgänglighet och prestanda samtidigt som det innebär minskade kostnader eftersom kapaciteten i nätverket inte behöver ökas i samma takt som utan lösningen.

Med Citrix NetScaler SD-WAN-lösningen kan Yaskawa mjukvarudefiniera sitt WAN, vilket gör nätverket mer skalbart, kostnadseffektivt och redo att anslutas till molnet samtidigt som det säkerställer optimal applikationsprestanda.

Lösningen har levererats till Yaskawa i början på året och ska implementeras fullt ut under 2018, totalt ordervärde för Advitum är strax över 8 miljoner SEK i etapp 1.

Utmaningar

• Affärssystemet SAP rullas ut i Europa som gemensamt verktyg. SAP infrastrukturen är placerad i Japan och det ställer stora krav på tillgänglighet och prestanda.
  • Förbättra kommunikationen mellan kontoren i Europa, ersätta dyra MPLS-anslutningar med lokala internetanslutningar och ändå öka tillgängligheten och prestandan.
  • Förbättra kvalitén på ljud och video för tex Skype mellan våra kontor.
  • Skrivbords- samt applikationsvirtualisering ökar och allt fler applikationer flyttas till datacenter, tex VDI CAD.

”Med Netscaler SD-WAN ökar vi vår konkurrenskraft”
Yaskawa är ett multinationellt företag med kontor över hela världen. Därför ville vi ha den bästa lösningen för att kunna dela information snabbt och enkelt över våra kontor. Tidigare i år implementerade vi en SAP-plattform och med Citrix får vi den bästa SD-WAN-lösningen som leder till en kraftigt förbättrad användarupplevelse utan fördröjningar eller avbrott, säger Andrée Bengtsson, Yaskawa.

”Det känns oerhört positivt”
”Vi på Advitum har målmedvetet satsat på att etableras oss som ledande inom virtualisering tillsammans med leverantörer som Citrix. Lösningen som levereras till Yaskawa tillsammans med utmärkelsen Citrix Guld Partner känns som ett kvitto till oss och våra duktiga konsulter som lagt mycket tid på utbildning och certifiering som ett led i att erbjuda högsta möjliga kundnytta, säger VD Markus Persson

Om Yaskawa
YASKAWA är en av världens ledande tillverkare inom driftteknologi-branschen, industriell automation och MOTOMAN® robotteknik, och är lokaliserat i Kitakyushu, Japan. Företaget grundades år 1915 och ser sig som pionjärer på dessa områden, ständigt inriktade på att optimera produktiviteten och effektiviteten hos maskiner och industrisystem med sina innovationer. YASKAWA har de tre senaste åren utsetts till ett av de hundra mest innovativa företagen i världen, enligt Clarivate Analytics.

YASKAWA Europe med huvudkontor i Eschborn, Tyskland har 1700 anställda vid lokala försäljnings- och tillverkningsenheter runt om i Europa. För den nordiska marknaden ansvarar YASKAWA Nordic med placering i Torsås, Kalmar och Jönköping.

Prenumerera på Advitums nyhetsbrev

Om du väljer att prenumerera på vårt nyhetsbrev kommer du att erhålla information om vad som händer på Advitum, våra utbildningar och kundevent, nyttiga blogginlägg och viktiga produktnyheter. Självklart kan du säga upp din prenumeration med en enkel knapptryckning.